Kasutajakogemus (UX): 5 eri definitsiooni
Tänapäeval on UX (user experience e kasutajakogemus) disain iga veebilehe, rakenduse või mopiiliäpi kujundamise lahutamatu osa. Kasutajakogemusega arvestamine juba disainiprotsessis sillutab tee eduni. Sedamööda, kuidas inimesed kasutajakogemusele mõtlevad ja selle kallal töötavad, teiseneb aga ka kasutajakogemuse definitsioon.
Kogusin siia artiklisse viis populaarset kasutajakogemuse määratlust, mida ux-disainerid oma töös kasutavad ning esile toovad.
Artikli autor: Kaisa Kukk
Selles artiklis:
1. Kasutajakogemus kui kasutaja mõistmine
Kasutajakogemus (UX) keskendub kasutajate sügavuti mõistmisele. Selgeks saab, mida kasutajad vajavad, mida nad väärtustavad, millised on nende võimed ja piirangud. Samuti võetakse kasutajakogemuse loomisel arvesse tellija ärilisi eesmärke. Hea kasutajakogemus parandab kasutaja arusaamist olemasolevast või loodavast tootest ning toetab samas ka ärilise poole pealt toodete ning teenuste müüki.
2. Toode peab olema piisavalt lihtne ning tekitama kasutajas rõõmu
Hea kasutajakogemuse esimene nõue on kliendi vajaduste täitmine ilma liigse kära ja segavate faktoriteta. Järgmiseks tulevad lihtsus ja selgus, mis aitavad luua tooteid, mida on rõõm omada ja kasutada. Täisväärtuslik kasutajakogemus ulatub aga palju kaugemale kasutaja esmavajaduste rahuldamisest ning pakub enamat kui ainult seda, mida kasutajad ütlevad, et nad vajavad. Selleks, et pakkuda kasutajale kõrgetasemelist kasutajakogemust, peavad sujuvalt olema ühendatud mitme valdkonna teenused alates turundusest ja tööstusdisainist kuni graafilise ja kasutajaliidese (User Interface) disainini.
3. Hea kasutajakogemuse aluseks on kindel plaan
Kasutajakogemuse disain on kunst planeerida toode nii, et selle kasutamine oleks hiljem kasutaja jaoks võimalikult lihtne ja positiivseid emotsioone tekitav. Kasutajakogemuse disain käsitleb kõiki aspekte, kuidas kasutajad toodet või teenust tajuvad.
4. Muutke kasutuskogemus väärtuslikuks ja dünaamiliseks
Kasutajakogemus (UX) tähendab lihtsustatult seda, kuidas inimene süsteemi kasutamisesse suhtub. Kasutajakogemus hõlmab inimese ja arvuti interaktsiooni ja toote omamise kogemuslikke, afektiivseid, tähenduslikke ja väärtuspõhiseid aspekte, kuid selle alla kuulub ka inimese arusaamine praktilistest aspektidest, nagu süsteemi kasulikkus, kasutuslihtsus ja tõhusus. Kasutajakogemus on oma olemuselt subjektiivne, kuna see sõltub iga kasutaja tunnetest ja mõtetest loodud süsteemi kohta. Kasutajakogemus on dünaamiline, kuna see muutub aja jooksul, kui asjaolud muutuvad.
5. Iga detail on oluline
Kasutajakogemus on kõik see, mis juhtub kasutajatega, kui nad teie veebilehe, rakenduse või kasvõi veebilehel oleva suhtlusakna kaudu teie ettevõttega suhtlevad. See hõlmab kõike, mida nad näevad, kuulevad ja teevad, samuti ka neis tekkivaid emotsioone ja reaktsioone. Seega on firma ärilisi eesmärke silmas pidades oluline, et loodud kogemus oleks terviklik ning toetuks parimatele UX praktikatele.